1 maj i min trädgård

Så var maj månad här. Som vi har längtat efter vårvärmen igen, men april har bjudit på riktigt kalla dagar. Därmed ligger växtligheten lite efter, tror jag, men jag är ingen historiker så det kanske bara är en känsla.

P1080295.JPG
Denna vackra solgula vårblomma har äntligen slagit ut i rabatten. Bladverket är oerhört gulligt, hjärtformade.
P1080298.JPG
Little Gem har kommit igång, det ska bli salladshuvuden. Lite värme på detta så säger det nog pang i tillväxten.

Känns overkligt att kunna odla sallad och lite andra ätbara saker i varmbänken när inget annat i rabatterna knappt börjat blomma. Det som är så magiskt med gammal kunskap och metoder som man genom urminnes tider tagit fram för att passa vårt klimat. Vi måste bli bättre på att acceptera och älska vårt klimat, vår växtzon och därmed anpassa oss till det. Handla och äta efter säsong, så som jorden en gång är skapad – utan konstgjorda metoder som en vardaglig metod. Både ur miljösynpunkt men även ur ett mänskligt perspektiv där vi lever med naturen, minskar stressen och inser skatterna vi har. Inget gräs är grönare på andra sidan här inte.

P1080290.JPG
Penséerna blommar, iallafall en av dem. Mina egen skördade frön, försådda inomhus och nu äntligen utplanterade på framsidan i vårsolen.
P1080282.JPG
Påskliljorna i rabatten. Förra årets krukväxt planterades ner i rabatten efter blomning, hade läst att det är så man kan ta tillvara på lökväxter. I år står den där i sin fulla blom, vilken lycka. De lyser som en guldskatt i den förövrigt vissna och bruna rabatt. Nybörjartips!
P1080279.JPG
Buxbom. Denna bild blev inte tydlig. Den ska visa på sticklingarna som jag tog ifjol på buxbomen. Bröt av små kvistar med ”klacken” kvar (en liten bit av den hårda träveden) och satte ner den i jorden. Kan vara så att jag blandade ut jorden med vanlig sand, men jag kommer inte ihåg. De ser ut att leva, mer om vart dessa ska planteras längre fram i sommar.
P1080277.JPG
Här har vi en blå skönhet. Den växer på ett inte alls så vackert ställe i år. Förra året flyttade vi på en stor prydnadsgran, då var vi tvungna att flytta på ett hav av dessa små söta vårblommor. Men till sommaren/hösten ska nog dessa planteras ut på att ställe där de nästa år kan beskådas i vackerhet – och inte under luftvärmepumpen.  De har ett marktäckande växtsätt, därför måste placeringen betänkas lite innan plantering.
P1080270
Här skymtas den nya rabatten på framsidan. Staketet och muren byggdes 2016. I år planeras ett bygge till soptunnan och brevlådan. Spaljéer till mina nyplanterade klematis ligger på tork efter målning. Kommer bli kanonsnyggt i denna rabatt.
P1080268.JPG
Vårtecken, ännu en lökväxt. Gissar på hyacint, men jag har ingen aning vilka lökar som följt med jorden när rabatten skapades i höstas.
P1080267
Nyplanterade klematis. Tyvärr kom några rejält kalla veckor med flera centimeters snö, de finns några få gröna blad längst ner. Man ska inte vara för snabb, men man vill ju handla innan de vackraste växterna tar slut. Lärdom.
P1080266
Pionerna. Som jag älskar pioner. Ifjol fick jag en rejält stor delad planta av min mor, hon har stans finaste och kraftigaste pioner. De ser ut att komma upp fint i år hos mig. Hoppas bara att de blommar, vilket är tveksamt då pioner inte ska gilla att flyttas.
P1080264.JPG
Tur man har Scilla. Ett stor område i gräsmattan  är i full blom. Det är ett viktigt inslag i vårblomningen hos oss. Trots mycket grävarbete i höstas på framsidan kom det upp mängder med Scillas även iår.
P1080263.JPG
Gullvivan. Ytterligare en favorit i mina rabatter, även denna gul. Tänker alltid på min gamla farmor som hade ett stort område i gräsmattan full av vilda gullvivor. De ska vara fridlysta om jag minns rätt. Detta är en rabattsort som växer i buketter, de är lättodlade och har fint bladverk efter blomning. Finns även i röd sort, den skulle jag gärna införskaffa.

Detta inlägg skrivs nu sju dagar efter fotografering, och nu har värmen slagit till och man kan inte tro sina ögon för allt som har hänt på en vecka. Ut och njut så inte missar årets häftigaste årstidsbyte.

Kommentera

