Morotskaka med kokos – sockerfri och hälsosam

Så här i påsktider blev jag sugen på att baka något ”påskigt”, gott och utan socker. Sockerfritt vill jag baka för att påskens aktiviteter för endast handlar om socker i form av godis. Hur ska barnen kunna gå påskkärring och påskgubbe utan att få i sig sockret, nej det går inte. Så några gånger om året får jag nog acceptera att det blir en sockerkoma, i dagens samhälle. Här kommer ett recept på en morotskaka som jag tycker känns påskig till färgen och smaken. Kokos är min absoluta favoritsmak i bakning, använder det till allt. Receptet är från min nyinköpta bok: Smarta Sötsaker av Ulrika Hoffer.

P1080217 (2)
Morotskaka med kokos – sockerfri och hälsosam

10-12 bitar

4 ägg
½ dl kokosolja
1 mogen banan
4 rivna morötter (ca 400g)
3½ dl rismjöl
1 tsk vaniljpulver
1-2 tsk malen kardemumma
½ tsk salt
1 msk honung
2 dl äppeljuice
1 tsk bakpulver
½ dl riven kokos

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa äggen pösiga. Mixa kokosolja, banan, morötter, rismjöl, kryddor, honung, äppeljuice och bakpulver i en matberedare till en jämn smet. Vänd ner i äggen, rör ihop och tillsätt kokosen. Häll upp i en bröa springform (jag bröar med kokos) och grädda i 20-25 min.

Låt kakan svalna. Strö mera kokos ovanpå innan servering.

 

Kan tänka mig någon slags topping på skulle vara kanongott, men imorgon ska jag prova min kaka helt naturell för att verkligen känna smaken. Nästa gång kanske topping i form av något med bär tex vispgrädde och hallon/blåbär, mixade cachewnötter med nåt bär eller någon creme cheese.

 

20170413_204534
Här är boken där jag hittat receptet. Tack!

 

Kommentera

