Sådd & plantering i varmbänken

Dagen var kommen då det var dags för sådd och planering i min varmbänk. Efter noggrann kontroll och temperaturmätning av varmbänken avgjorde jag att det nu var det dags. Topptemperaturen var 35 grader, godkänt men inte mer än så – hade önskat en högre temperatur. Sista dagarna hade temperaturen sjunkit ner till 28 grader, jag hoppas nu på att temperaturen kommer att hålla sig därikring för att få ut den effekt av varmbänken som är tänkt – en tidigare start på säsongen med värme ifrån förbränningen av hästgödsel och halm som energikälla. Kunde ju inte haft mer otur med vädret, enda natten på två veckor som det var minusgrader under natten, men jag hade som vanligt bäddat in varmbänken med dynor så jag hoppas verkligen inte att mina sådder gick förlorade.

Jag startade med att vattna varmbänken med hett guldvatten (kiss+vatten) då jag tyckte den såg torr ut och jag hoppas på en nytändning i förbränningsprocessen.

P1080171
Ny vattnad, så här ser värmekällan ut.
P1080173
Två säckar trädgårdsjord blev en kanonbra yta.
P1080174
Fröer och förkultiverad sallat.

Denna salladsplanta är superstor och kanske borde utplanterats för längesen. Här kan ni läsa om sorten och min försådd av denna vackra planta. Planterade ut den idag tillsammans med små plantor (2-3 veckor gamla, bild längre ner) av samma sallads sort. Nu har jag sått ytterligare en omgång sallat inne i mina sålådor.

P1080180.JPG
Rader ritas upp med 15 centimeters mellanrum där jag sår en sort i varje rad. Sen har jag efter att ha läst på lite grann förstått att man kan så snabbväxande växter, t ex rädisor, mellan dessa rader av sånt som är långsamt växande t ex morötter. 

Eftersom det är mitt första år med riktig odling och första året med varmbänk så är det säkert inte hundra procent rätt. Jag kommer att lära mig för varje år, men jag våga testa och jag läser på innan jag sår. Hoppas ändå på riklig skörd.

  • Sallat: Little Gem
  • Rädisa: Saxa 2
  • Sommarmorot: Berlicum 2
  • Sommarmorot: Amst Forcing 3
  • Dill: Bouquet
  • Spenat: Viking
  • Tomat: Vilma

Dillen sådde ja i klasar (ca 7-10 frön i en hög), för det har jag läst ska vara snyggt och lättskördat.

P1080190.JPG
Är så stolt över min varmbänk. Hoppas att den lever upp till min förväntan. Här syns lite av de små salladsplantorna. 

När jag tänkte och planerade i mina tankar om hur min bänk skulle se ut vid sådd och skörd så trodde jag att jordnivån skulle vara längre ner, att mellanrummet mellan jordytan och glasfönstret skulle vara större. Det blev som det blev, men nu kan jag inte sätta ut mina allt för höga tomatplantor – som jag har planerat. Så vad jag ska hitta på åt tomatplantorna det vet jag inte ännu, växthus har jag ju inget tyvärr. Något ska byggas, de vet jag.

Äntligen börjar allt grönska i min trädgård

Kommentera

