Odla ärtskott – odla med barn

Nyligen har vi börjat odla ärtskott, det är kanongott och superenkelt. Det är en perfekt odling för barn. Det är även en perfekt vinterodling inomhus när vårkänslorna och odlingsfingrarna spirar inombords. Eftersom vi försöker handla efter säsong finns det inte mycket gott som pålägg till mackan. Prova att odla ärtskott – perfekt på mackan med en klick majonäs!

P1080003

Införskaffa en form som inte är i plast – vi arbetar ju hållbart och grönt här. Den ska gå att användas om och om igen, den behöver inte ha hål i botten. Första gången jag provade att odla dessa ärtskott tog jag en sockerkaksform ur skafferiet i aluminium, det var perfekt. På en secondhand butik/ loppis har jag fyndat flera stora aluminiumformar för en minimal slant.

Fyll formen med ett tunt lager planterings- eller blomjord, en till två cm djupt. Be barnen att pynta jorden med ett vackert ärtmönster eller lägg ut dem själv i snygga rader. Ärtorna jag använder är vanliga torkade ärtor från mataffären, dem som vi kokar den goda ärtsoppan på.

P1080009
En rosett skapad av min dotter. Ett ärtregn skapat av min son. De älskar att odla efter detta.
P1080020
Dessa använder jag. Mungbönor är ett test, får se hur det går.

När mönstret är klart, strö på ett tunt lager med jord eller såjord ovanpå. För att ärtorna ska hålla sig fuktiga bättre och för att jag tror att det är mörkergroende. För att skynda på groddningen la jag på en bricka över formen då håller fukten bättre – och fyra dagar senare har det redan börjat gro.

P1080019
Så här ser min form ut när den ställs ut i fönstret. På med en bricka tills det börjar gro.

Vattningen
Eftersom det inte är hål i botten, undvik att vattna rejält med kannan – det kan mögla jag har provat. Jag brukar spruta med blomsprutan morgon och kväll för att fukta ytan, någon gång ibland vattnar jag mycket sparsamt med vattenkannan – man känner på vikten om man lyfter upp formen. Därför är det så bra med aluminium som är ett så lätt material. En lätt form, inget vatten, en tung form full med vatten.

De gröna bönorna är Mungbönor. Det är ett test som jag inte ens har googlat. Jag vet att man kan grodda mungbönor, men jag är inte så förtjust i groddar – gillar mer skott. Hoppas att det fungerar!

Tillägg 2017-03-31: Mungbönorna tog sig och växte upp fint, men de var inge vidare goda att äta. Rekommenderas inte att odla på dessa vis. Jag vet att de passar bra att grodda i vatten.

En reaktion på ”Odla ärtskott – odla med barn

Kommentera

